You are currently viewing תכנון פרישה למורים
תכנון פרישה למורים

תכנון פרישה למורים

המורים של מדינת ישראל הם אחת האוכלוסיות המשקיעות ביותר, האכפתיות ביותר ובעלות הלב הרחב ביותר בשוק העבודה. לאורך עשרות שנים המורים של מדינת ישראל נותנים ממרצם וממשאביהם על מנת לגדל כאן דור מחונך, מעוצב ומפותח, שחושב בצורה יצירתית ומסיים 12 שנות לימוד עם ידע חדש ועם מוכנות לחיים. אולם אחרי עשרות שנות השקעה, כל מורה מגיע לשלב שבו הוא פורש ויוצא לפנסיה. בשלב הזה, תכנון פרישה למורים הוא פעולה הכרחית עבור כל מורה ומורה שיוצאים לפנסיה, היות ומעורבים כאן כל מיני תשלומי מס וניכויים נוספים שבמידה ולא תשימו לב אליהם – הם עלולים להקטין עוד ועוד את הקצבה החודשית שלה תהיו זכאים. אז איך אפשר להגיע אל מעמד הפרישה בצורה הטובה ביותר? בואו ונבדוק ביחד במאמר הקרוב.

למה לעשות תכנון פרישה למורים?

כל אחד ואחת מאיתנו מעוניינים להנות מאורח חיים שכולל המון הנאות ומותרות, ובינינו – רק מעמד הפרישה מאפשר להנות מכל אלו בלי רגשות אשם של "אני לא יכולה להצטרף לחופשה, אני צריכה לבדוק את המבחנים", או ייסורי מצפון של "חבל שעשינו היום את הפיקניק, אני לא אספיק להזין את הציונים".

תכנון פרישה למורים יכול לקרב אתכם כמה שיותר אל החיים האלו. בזמן שאנשים שלא עושים תכנון פרישה למורים עלולים למצוא את עצמם עם קצבה חודשית נמוכה במיוחד, אנשים שכן פונים אל תכנון פרישה למורים יכולים לראות את התמונה הגדולה ולהבין את כל הדרכים שבאמצעותן הם יוכלו לקבל את מירב הכסף המגיע להם.

איך עושים תכנון פרישה למורים?

תכנון פרישה למורים מתבצע היום באמצעות פנייה לחברות המתמחות בתכנוני פרישה, ומציעות ייעוץ של אנשי מקצוע שמכירים את כל החוקים, הפרצות והדרכים שיוכלו לסדר לכם קצבאות חודשיות נהדרות, מבלי לשלם מיסים מיותרים.

איך נקבעת הקצבה החודשית?

אחד השלבים הראשונים בתכנון פרישה למורים הוא להבין כיצד נקבעת הקצבה החודשית שלכם, ובהתאם – להבין לקראת מה אתם הולכים להמשך החיים שלכם. מורים מסויימים עובדים במסגרת של תכנית של פנסיה תקציבית. מה שקורה הוא דבר כזה: החישוב נעשה באמצעות הכפלת מספר שנות העבודה של המורה ב-2% מתוך השכר הפנסיוני לקצבה חודשית – ועד לתקרה של 70%. כלומר, גם אם שנות הותק הן רבות ובמכפלה על 2% מגיעות ליותר מ-70% – לא יהיה זכאי אותו מורה לקבל יותר מ-70%. בסופו של דבר, את התוצאה המתקבלת מכפילים בהיקף הממוצע של המשרה של המורה במהלך כל שנות עבודתו.

כדי שהדברים יהיו ברורים יותר, בואו ונלמד מתוך דוגמה מספרית: מורה שעבד לאורך ארבע שנים בהיקף של חצי משרה, ולאחריהן עבר לעבוד בהיקף של משרה מלאה לעוד 21 שנות עבודה, והשכר הקובע לפנסיה שלו עומד על 10,200 שקלים – היקף המשרה הממוצע במקרה הזה עומד על 25, על פי חישוב של 4*1/2 ועוד 21, כלומר – 0.92. בהתאם לכך, אחוזי הזכאות יעמדו על 50% – בחישוב של 25 שנות עבודה כוללות כפול 2% עבור כל שנת עבודה, ולכן הקצבה החודשית של אותו המורה תעמוד על 4,692 ש"ח בחישוב של 10,200 ש"ח כפול 0.92 כפול 50%.

ומה קורה בתכנית של אופק חדש?

תכנית אופק חדש הופכת את חישוב הקצבה החודשית ואת תכנון פרישה למורים לקצת יותר מורכב. מי שהתקבלו לתכנית אופק מלא וקיבלו בגינה תוספת שכר – יגלו שהתוספת אינה נכללת באופן מלא בחישוב של הפנסיה, אלא רק בחישוב של מספר שנות העבודה לאחר הרפורמה, באופן יחסי למספר שנות העבודה כולן.

לכן, הדרך לחישוב הופכת למסובכת הרבה יותר, ותכנון פרישה למורים יכול להבטיח התמודדות שקולה איתו והגעה לתוצאות הרבה יותר מדויקות. בכל אופן, באשר לדרכי החישוב, מדובר כאן על איסוף נתונים כמו מספר שנות העבודה של המורה עד שנת 2008 – בה רפורמת אופק חדש נכנסה לתוקף, מספר שנות העבודה של המורה לאחר שנת 2008 ועד שנת הפרישה, השכר הקובע לפנסיה במועד הכניסה לרפורמת אופק חדש וכן השכר ביום הכניסה לרפורמת אופק חדש.

וואו, כמה נתונים!

כן, בהחלט מדובר כאן על חישובים לא פשוטים – גם בתכנית אופק חדש וגם בתכנית הפנסיה התקציבית. לכן, תכנון פרישה למורים על ידי גורמים מקצועיים ובעלי הכלים, הידע והניסיון הרלוונטים יכול להיות לכם לעזר רב, על מנת שתוכלו לממש את הזכויות שלכם במלואן.

כתיבת תגובה