You are currently viewing מידע מעניין על החזרי מס לשכירים

מידע מעניין על החזרי מס לשכירים

מדי חודש בחודשו, זה קורה. אתם מקבלים את תלוש המשכורת שלכם ורואים שנוכו ממנו אלפי שקלים. חלק משמעותי מהניכויים הוא תשלום המס, שעשוי להיראות לכם מובן מאליו ובלתי נמנע. אבל בפועל זה ממש לא כך. חשוב לזכור שיכול בהחלט להיות מצב בו ייגבה מכם בשנה נתונה מס בשיעור גבוה יותר ממה שאמור להיגבות, מה שמביא לסכומי כסף משמעותיים שיורדים לטמיון – אלא אם אתם מגישים בקשה לקבלת החזר מס לשכירים.

מהו החזר מס לשכירים?

החזרי מס לשכירים מיועדים למקרים בהם בוצע תשלום יתר של מס, תרחיש שהוא בהחלט שכיח. ההערכות הן שמאות אלפי ישראלים משלמים בשנה נתונה מס עודף בשיעור של אלפי שקלים, מכמה סיבות אפשריות. לעיתים ה"אשמה" היא במעסיק שלהם, שלא מעביר לרשויות המס את הדיווחים הנכונים במועד. במקרים אחרים, השכיר עצמו לא מיידע את המעסיק על מצבו – למשל מבחינת נקודות הזיכוי – מה שמביא לכך שהוא נופל בין הכיסאות.

כמובן שניתן להוסיף תרחיש הגיוני מאוד בו בתום שנת המס יתברר שהסכום שנוכה מדי חודש שונה ממה שאמור להיגבות בפועל, על פי ההכנסה השנתית הסופית. מצבים של החלפת מקום עבודה, עבודה בשתי משרות במקביל, פיטורין, יציאה לחל"ת, סיום תואר אקדמי, שחרור מהצבא, הרחבת המשפחה, נכות ועוד עשויים להגדיל משמעותית את הסיכויים לקבלת הטבות מס, ועקב כך גם החזר מס. כל מקרה חייב להישקל לגופו.

אל תהססו לפנות לקבלת החזר

הטעות הגדולה ביותר שאתם יכולים לבצע ביחס להחזר מס היא לחשוב שמדובר במשימה מורכבת ואף בלתי אפשרית, עקב סיבות דגמת עודף בירוקרטיה או חסמים שונים שתעלה רשות המיסים. למרות שיש כאן תהליך מסודר שחייבים לעמוד בו – בעיקר הגשת טופס בקשה לבחינת ההחזר וצירוף מסמכים רלוונטיים (טופס 106, מסמכים המעידים על מצב משפחתי או נכות וכדומה) – אין שום סיבה שמי שמבצע את התהליך על פי הספר לא יקבל את מלוא ההחזר המגיע לו.

את הבקשות לקבלת החזרי מס לשכירים ניתן להגיש רק בתום שנת המס, ובמבחינה מעשית מסביבות חודש אפריל: מכיוון שזוהי התקופה בה המעסיק מספק לעובדיו את טופס 106 ובו ניתנים גם סיכומי השנה, האישורים מהבנקים או מאפיקי החיסכון השונים וכן הלאה. תוכלו להגיש בקשה רטרואקטיבית, עד שש שנים אחורה בהשוואה לשנת המס בה אתם נמצאים, כאשר לכל שנה יש צורך בבקשה נפרדת. את הכספים אתם צפויים לקבל תוך עד 90 יום, ישירות לחשבון הבנק שלכם, בתוספת של ריבית והצמדה בגובה של 4%.

אז איך מתחילים?

ההסבר שהובא כאן הוא ממצה מאוד, ובוודאי שלא מבטא את כלל השלבים והשיקולים שיש לקחת בחשבון בדרך לקבלת החזר מס. האתגר הראשון הוא לבצע מיפוי של המצב הפיננסי, במטרה לראות האם יש פוטנציאל לקבלת כספים במסגרת ההחזר. בחינה של ההכנסה, המצב המשפחתי, נקודות הזיכוי ופרמטרים נוספים תסייע לקבלת החלטה מושכלת ולתכנן את המס באופן מושכל לאורך שנים. יש מקרים בהם אפשר למשל לפרוס את נקודות הזיכוי למשך כמה שנים, ובכך ליהנות מניצול מקסימלי שלהן. מדובר כאן לעיתים בחיסכון של אלפי ושל עשרות אלפי שקלים.

מומלץ לבצע את התהליך באמצעות גורם מקצועי הבקיא בתחום, לרוב משרד רואי חשבון או יועץ פיננסי. סיוע שכזה צפוי להקל מאוד עליכם את התהליך ולמנוע מכם את העיסוק בתחום בו קרוב לוודאי אין לכם את הידע המספק. בעל המקצוע עשוי לבצע עבורכם את התהליך בצורה היעילה ביותר ולפשט עבורכם עוד יותר את הדרך לקבלת ההחזר.