You are currently viewing <strong>האתגרים הפסיכולוגיים שמקשים עליכם לחסוך</strong>

האתגרים הפסיכולוגיים שמקשים עליכם לחסוך

כדי להגיע למצב של יציבות פיננסית ולהצליח לשמור עליו, עליכם להצליח לחסוך ביעילות ובעקביות. עם זאת, כמובן שיותר קל להגיד מלעשות את זה. לצד קשיים כמו יוקר המחייה, ישנם אתגרים פסיכולוגיים רבים שמקשים על פיתוח הרגלים פיננסיים טובים. 

כדי לאמץ הרגלי חיסכון בריאים, עליכם להכיר ולהבין את האתגרים שניצבים בפניכם ואת דרכי ההתמודדות איתם.

העדפת הסיפוק המיידי

תופעה שגורמת לאנשים לתעדף תגמולים מיידיים על פני הטבות ארוכות טווח. רבים סובלים ממנה ברמות משתנות, והיא מקשה על התנגדות לרכישות אימפולסיביות למען עתיד פיננסי טוב יותר.

כדי להתגבר על העדפת הסיפוק המיידי, מומלץ להגדיר יעדים ספציפיים שיזכירו לכם מדוע חשוב לכם לחסוך. תמונה ברורה של מה שאתם רוצים להשיג בעתיד, יכולה לעזור לכם לעמוד בפיתוי ולשמור על הכסף.

פחד מהחמצה

אחת המילים הנשמעות ביותר בשנים האחרונות היא FOMO. למעשה, מדובר בראשי תיבות שבתרגום לעברית משמעותם "חשש מפני החמצה". איך זה מתבטא בהקשר הזה? לעיתים קרובות, אנשים חוששים שאם יחסכו כל הזמן, הם ימנעו מעצמם הנאות ויחמיצו הזדמנויות שאולי לא תהיינה זמינות בעתיד.

כדי להתגבר על הפחד הזה, כדאי לתכנן תקציב ברור, שיעזור לכם לתעדף את החוויות שהכי חשובות לכם ובמקביל גם לחסוך לעתיד. בנוסף, זכרו שביטחון פיננסי יכול להעניק לכם הזדמנויות רבות בהמשך.

ביטחון יתר

לא מזיק להיות אופטימיים, אבל חשוב להיות ריאליים. למרות זאת, רבים נוטים להעריך יתר על המידה את הסבירות לתוצאות חיוביות, במיוחד אם הם מאוד מקווים להן. זה מאוד מקשה לחסוך, מכיוון שאנשים כאלה לוקחים יותר מדי סיכונים מיותרים עם הכסף שלהם.

כדי להתגבר על הביטחון המוגזם, כדאי לשקול קבלת סיוע מיועץ פיננסי או לגבש הבנה בעצמכם, על מנת שתהיו מודעים יותר לסיכונים ותהיו יותר שקולים.

לחץ חברתי

לחץ חברתי הוא אתגר פסיכולוגי נוסף שמקשה על חיסכון בכסף, במיוחד בקרב אנשים צעירים יותר (לרוב). לעתים קרובות, חברים או בני משפחה עשויים לגרום לאנשים להוציא כסף שלא תכננו, באמצעות לחץ לצאת לאירועים, לאכול במסעדות וכו'. 

כמובן שכל זה נשמע מהנה ועם רצון טוב, אך בדיוק מסיבה זו קשה להתנגד ללחץ, וזה מפריע לעמוד ביעדים פיננסיים.

כדי להתגבר על לחץ חברתי, מילת המפתח היא תקשורת. שוחחו עם האנשים שסובבים אתכם ושתפו אותם לגבי המטרות וגבולות הפיננסיים שלכם. אתם לא צריכים להיכנס למספרים כמובן, אך תהיו גלויים לגבי הקשיים שאתם חווים.

יצירת סביבה תומכת יכולה לעזור לכם להישאר ממוקדים. כמו כן, זה לא אומר שתצטרכו לבלות עם אותם אנשים. יש שלל פעילויות חברתיות שלא דורשות הוצאות, או לפחות הוצאות לא כבדות מדי. זכרו שזה בסדר ואף מומלץ לשים לעצמכם גבולות, כל עוד הם מקדמים אתכם לפתח הרגלים נכונים ולדאוג לעתידכם.