You are currently viewing מהם חוזים עתידיים ומדוע הם נחשבים לאפיק השקעה משתלם?

מהם חוזים עתידיים ומדוע הם נחשבים לאפיק השקעה משתלם?

עולם ההשקעות סבוך ומסורבל, יש בו המון אפיקים בהם ניתן להשקיע ולקוות שיניבו תוצאות בהקדם. אחד מהם, הוא חוזים עתידיים שיוצר עניין רב בקרב הפעילים בשוק ההון. המסחר בחוזים אלו מאפשר להיחשף לנכסים מגוונים, הרבה מעבר לניירות ערך. למשל, סחורות, מטבעות, בקר ועוד. השוק של החוזים העתידיים מפותח מאוד גם ברחבי העולם, כך שניתן להתעדכן ולבצע החלטות בכל שעות היממה גם אל מעבר לים.

החוזה העתידי הוא מעין התחייבות הדדית בין קונה ומוכר, לסיפוק נכס כלשהו במועד עתידי, כשהמחיר נקבע מראש והתשלום מתבצע במעמד מסירת הנכס. כלומר, אפשר לומר שחוזים עתידיים מטרתם לצמצם את הסיכון הרב הכרוך בפעולות המסחר.

סוגים של חוזים עתידיים ומי בדרך כלל משקיע בהם

כאמור, קיימים שני סוגים של חוזים עתידיים שכדאי להכיר:

  • Futrue – זוהי הצורה הקונבנציונלית של חוזה עתידי. סוג זה מורכב מתנאים בסיסיים וקבועים העוסקים בסוג הנכס, המחיר שלו, משך החוזה ועוד. סוג זה גם נסחר בבורסות השונות. כך, נכסי FUTURE יכולים להיות סחורות, מטבעות, ניירות ערך ועוד, כשהמוכרים והקונים מפקידים ביטחונות בבורסה כערבון למימוש החוזה. במקרים בהם רמת הביטחונות לעמידה בחוזה יורדות מתחת לסף שנקבע מראש, הצדדים מחויבים להפקיד כספים בכדי להשלים את הבטחונות הללו או לסגור את ההתחייבות ולספוג בעצמם את ההפסד.
  • Forward – זהו חוזה לא קונבנציונלי המותאם ספציפית לסוג הנכס, משך החוזה, המחיר ושאר הפרמטרים החשובים. חוזה מסוג זה נסחר כעסקה בבנקים בלבד, כשהבסיס שלו הוא מט"ח ובטחונותיו עומדים על 10% מגובה העסקה. תנאי החוזה יהיו מוסכמים בין הצדדים.

מי משקיע בחוזים שכאלו? ראשית, ספקולנטים – כלומר משקיעים פרטיים או מוסדיים משוק ההון, שצופים שינויים במחיר הנכס ושואפים לגרוף מכך רווחים. למשל, אם משקיע יחשוב שמחיר נכס מסוים צפוי לרדת, הוא ימכור חוזה עתידי על אותו נכס, ולהפך. בנוסף, ישנם המגדרים (בדומה לקרנות הגידור), אלו מעוניינים להגן על ההשקעות שלהם מפני סיכונים טבעיים הכרוכים בשוק, ולמזער כך הפסדים. ניקח לדוגמא מצב בו משקיע מעוניין להגן על עצמו מפני עליית ערך נכס; הוא יקנה חוזים עתידיים על אותו נכס כך שבמידה והמחיר שלו יעלה, החוזה העתידי יגבה אותו. הסוג השלישי הוא משקיעי הארביטראז' המשקיעים בחוזים עתידיים במטרה לנצל פערי מחיר של נכסים בשווקים שונים, ולהפיק מהם רווח.

גם כאן יש להבין היטב את התנאים לפני שחותמים

אין ספק, חוזים עתידיים נחשבים לאחד האפיקים הפופולאריים ביותר להשקעה ולא בכדי. עם זאת, על אף האטרקטיביות שלהם עבור משקיעים שונים המעוניינים בהזדמנויות מתוחכמות ובנכסים מגוונים, יש לבחון היטב את כל התנאים לפני החתימה על החוזה ולנסות לחזות ככל האפשר את סיכויי ההצלחה של ההשקעה המדוברת.