You are currently viewing איך פותחים עוסק פטור?

איך פותחים עוסק פטור?

עוסק פטור או עוסק זעיר נועד עבור עצמאיים שצפי ההכנסות מהעסק שלהם אינו עולה על כ-100,000 ש"ח בשנה. יש לוודא מול הרשויות מהו הסכום המדויק שנחשב לתקרה עבור עוסק פטור, סכום זה משתנה מדי שנה ונע בין 98,000 ש"ח ועד 101,000 ש"ח. ברגע בו עוסק פטור עובר את התקרה הסכום הנותר מיוחס כעוסק מורשה ולכן, יש לפקח היטב על סך ההכנסות בעסק.

למי זה מתאים?

עוסק פטור מתאים לכל אדם מגיל 18 שמעוניין להקים עסק עצמאי. בתור התחלה כאשר אתם לא יודעים לשער את צפי ההכנסה רצוי לפתוח עוסק פטור. ברגע בו אתם עולים על צפי ההכנסה תוכלו לשנות את העסק שלכם לעוסק מורשה. היחס של הרשויות בנוגע לעוסק פטור לעומת עוסק מורשה הוא שונה מבחינת דוחות בעיקר ושיעור גובה המס. עוסק פטור הוא עסק שפטור ממע"מ בשונה מעוסק מורשה. בכדי לפתוח עוסק פטור יש להיעזר ברואה חשבון, אך זאת אינה חובה. עלות פתיחת עוסק פטור כולל דו"ח שנתי תהיה בסביבות ה-1,000 ש"ח ועד 1,400 ש"ח. את פתיחת העסק ניתן לעשות כמעט במלואו באופן מקוון.

מהם המסמכים הנדרשים לפתיחת עוסק פטור?

כדי לפתוח עוסק פטור עליכם לפנות לשלושה גורמים: רשות המיסים, מע"מ וביטוח לאומי. המסמכים אליהם אתם נדרשים לפתיחת תיק מע"מ הם טופס 821, אישור ניהול חשבון/צילום צ'ק, תעודת זהות בצירוף ספח. המסמכים הנדרשים לפתיחת תיק במס הכנסה הם טופס 5329, צילום תעודת זהות בצירוף ספח, במקרה בו אתם מתכננים להעסיק עובדים יש צורך גם בפתיחת תיק ניכויים. את כלל המסמכים יש לצרף לבקשת פתיחת עוסק פטור ברשויות המס, כולל מסמכים רלוונטיים לפתיחת תיק בביטוח לאומי. תוכלו לעשות זאת באופן עצמאי או באמצעות רואה חשבון אשר יכול לסייע לכל למלא את הטפסים בצורה נכונה כדי שתהיו זכאים להטבות מס בעתיד. היתרון של פתיחת תיק עוסק פטור באמצעות רואה חשבון הוא זירוז התהליך באופן משמעותי, אין צורך לגשת באופן ישיר למשרדים הרלוונטים מכיוון שלרואה החשבון יש את היכולת לפתוח באופן עצמאי תיק עצמאי לעוסק זעיר/פטור. 

האם כדאי לי לפתוח עוסק פטור?

ישנם מגוון רחב של יתרונות בפתיחת עוסק פטור, אך חשוב להכיר גם את החסרונות. ברגע בו אתם פותחים עסק שסך הכנסותיו אינו עולה על כ-100,000 ש"ח בשנה אתם מחויבים בדיווח למע"מ ורשויות המיסים אחת לשנה – דו"ח שנתי. אתם מוגבלים בסך ההכנסות שלכם, אתם לא יכולים לקבל החזרי מע"מ עבור הוצאות העסק והתדמית העסקית שלכם היא של עסק קטן. במרבית המקרים פתיחת עוסק פטור מאפשרת לנו להכיר את העסק יותר לעומק ולכן רבים בוחרים להתחיל בעסק קטן מאשר לקפוץ למים עמוקים.